ericabroer.reismee.nl

Mijn laatste weekend!

Mijn laatste weekend in Zuid-Afrika. Wat is de tijd omgevlogen!

Hoe ik het hier allemaal heb ervaren heb ik geprobeerd in mijn verhaaltjes weer te geven.En er is nog zoveel meer te vertellen maar dan zou het een boekwerk gaan worden en veel tijd gaan kosten. Genoten heb ik!! Het is zo bijzonder om even helemaal onderdeel te zijn van de Afrikaanse samenleving. Zo compleet anders als dat je hier op vakantie bent.Mijn verwachtingen heb ik zeker overstegen.

Wat een leuke mensen heb ik in korte tijd leren kennen. Samen onderweg zijn, delen, genieten, ervaringen uitwisselen en bovenal lachen en plezier hebben. Mooier en beter kan toch bijna niet?

Afrika is voor mij een land met tegenstrijdigheden. Armoede, nood en rijkdom heb ik gezien en dat gaat mij erg aan het hart. En je staat zo machteloos. Het enige wat je kunt doen is op microniveau iets voor een ander betekenen. Het ergste vind ik nog dat de educatie zo slecht is. En dat dat vanuit de overheid absoluut niet wordt gestimuleerd. Kennis geeft onvrede…….

Wat in mijn vermogen ligt, heb ik dan ook gedaan. Zoveel plezierige gesprekken gehad met de dames in het naai-atelier. De leuke gesprekken die ik had met de anderen in het Care Centre; of het medewerkers waren of bewoners van de township. Het maakt allemaal niet uit. Aandacht hebben voor die ene. De hulp die ik heb gegeven in de kliniek. Gewoon maar heel praktisch handelen en creatief met alle opgedane kennis in Nederland omgaan. Heel veel met Annie opgetrokken en mijzelf over de gezondheidszorg laten informeren en alle problemen die in de township zijn. Wat is het dan eigenlijk terug gaan in de tijd en weten dat het uitzichtloos is.

Ik heb veel stagiaires ontmoet van allerlei opleidingen uit Nederland. Zo ontzettend leuk om hun ervaringen en idealen te horen en daar over te praten. En ook de leuke activiteiten die zij deden en die ik zeker niet deed: duiken, bungeejumpen, surfen enz. We kwamen elkaar ook tegen in “ons” internetcafé Como of ’s avonds in een restaurant. Grappig om ook “bekenden” in Port Elizabeth tegen te komen.

Nog een leuk voorval in de kliniek. Ik was op een ochtend druk bezig met het geven van injecties en Edwin, een medewerker, moest ook een injectie in zijn “bumb” hebben. Hij was heeeel verbaasd mij in de kliniek te zien omdat hij mij alleen maar zag in het naai-atelier. En al helemaal toen hij hoorde dat ik hem de injectie moest gaan geven. Hij was niet echt blij daarmee. Ik zag dat hij aarzelde. Ik stelde hem gerust. Ik vertelde hem dat ik onlangs de nationale kampioenschappen darten in Nederland had gewonnen en dat ik nu over was gestapt op injecteren. Mijn specialiteit was goed mikken. Dat was natuurlijk dikke pret. Gelukkig kon Annie hem geruststellen en mocht ik de injectie geven. Hij heeft het niet gevoeld (waarschijnlijk omdat we nog zo aan het lachen waren… en ik heel goed en snel kan prikken). Wat een feestje kan je van iets vervelends maken.

Een warm afscheid had ik in het Care Centre. De dames in het naai-atelier hadden persoonlijke kadootjes voor mij gemaakt. Gezellig samen koffie gedronken. Dat zullen ze wel missen. Als ik er was maakte ik iedere ochtend koffie. Ik kocht de oploskoffie van Nescafé. Zelf hebben ze daar geen geld voor. Ik had een waterkoker voor ze gekocht. Bekers water opwarmen in de magnetron vond ik wel heel erg lang gaan duren. Vrijdag heb ik ze nog een grote pot koffie gegeven, 200 theezakjes en 2,5 kg suiker. De suiker ging wel tegen mijn principe in maar 3-5 schepjes suiker in de koffie is voor hun heel normaal en ik kon ze de afgelopen weken niet overtuigen om te minderen of te stoppen.

Morgen op reis naar Nederland. Proberen de African way of life vast te houden? Niet te veel plannen in het vooruit. Genieten van het moment.

Reacties

Reacties

yvonne

Ja de tijd gaat snel, we hebben genoten van je verhalen.
Goede reis en tot gauw

Erica

Ah, dus je komt in ieder geval wel weer terug. Was al bang dat je er nog een paar maanden aan vast ging plakken. ...
Heerlijk al die verhalen van je. We spreken snel iets af om live te luisteren naar je.
Goeie en veilige terugreis!

Janneke

Hoi Erica, inderdaad bijna niet voor te stellen dat je alweer naar Nederland komt. Het zal zeker even wennen zijn.
Goede reis en snel tot ziens!

Ineke zuidhof

Goede reis !
Het zal wel afkicken zijn als je weer hier bent.
Wat lijkt het gewone leven dan saai, na al jouw indrukken en ervaringen. Tot ziens

Petra

Erica,

Bedankt dat we een stukje mee mochten beleven van jouw tijd in Zuid Afrika. Het waren ook echt jouw stukjes! Super, wat kan jij de dingen duidelijk en beeldend opschrijven.
Laat weer eens iets horen wanneer je terug bent. Een kopje koffie, al is het bij Ikea, is altijd snel gedaan.

Het ga je goed, lieve groetjes Petra

nel van der Spek

Hoi Erica,

we zullen je verhalen gaan missen!!

Maar ook fijn om je weer hier te ontmoeten!!
goeie reis en tot gauw!!
Xx

Eveline Vogelaar

Heel inspirerend jouw verhalen!! Goede reis!

Liefs

Lieske (Commundo)

Ha Erica,
Het zit er weer op. Veel ervaringen rijker kom je naar Nederland terug. Fijn dat je zo enthousiast erover schrijft!
Dank je wel dat we mee konden genieten door je mooie verhalen en foto's!
Goede reis terug en land voorzichtig...

Jan10

Goede reis meid en welkom weer in ons Nederlandje!

peter en baukje

Lieve Erica,

Bedankt dat je ons heb meegenomen in het boeiende land Afrika. Bedankt voor al je prachtige indrukwekkende foto,s en ook mooie foto,s van het prachtige landschap. Bedankt voor al je indrukwekkende verhalen. Heel helder beschreven op jouw manier van ervaren. Goed dat je deze reis heb ondernomen en deze ervaring neem je maar weer mooi mee voor straks naar Nederland. Wat zal het weer wennen zijn,wat een omschakeling van armoede naar het rijke Nederland. We beseffen dat niet altijd maar nu heb jij ons er weer van bewust gemaakt. Nogmaals dank en we hopen je gauw te ontmoeten ergens in een naaiatelier hier in Assen. Wij zullen zorgen dat de oploskoffie klaar staat. Liefs van Baukje Wout Lieke en Peter van Raalten.

Janny

Mooie verhalen de afgelopen twee maanden.
Wat hebben we veel gelachten en gepraat natuurlijk, ik ga je lach missen. Maar we zien elkaar snel weer terug.

Roeline

Hoi Erica, het was leuk je avonturen een beetje mee te leven. Het is wel een geweldige ervaring die je op gedaan hebt. Sterkte bij het weer wennen aan de Nederlandse omgeving met het Nederlandse weer. Hoop kon take met je te houden.
Groetjes
Roeline

marja bijl

Hoi Erica, heb kostelijk gelachen om je laatste verhaal over dartkampioen. Zo heb je hem mooi afgeleid. Ook alle andere verhalen heb ik van genoten. Fijn om je binnenkort weer te zien. Goede reis reug. Groetjes van Marja en Jacob

Trudy

Hoi Erica,
Nu al weer om die twee maanden. Wat een geweldige tijd had je er. Dat wordt weer omschakelen in Nederland.
Je verhalen waren leuk om te lezen en het injectieverhaal precies zoals jij zoiets kunt brengen. Ik hoorde je het zeggen. Goeie reis terug. Liefs en groetjes, Trudy en Woit

Marcel Meeuwesen

Hallo Erica, bedankt voor jouw verhalen, dat ik heb mogen mijkijken over je schouder naar die wondere wereld die zo ver weg lijkt en toch ook zo dicht bij is. Goede reis en tot gauw ziens in het kluppie van 6. Kus Marcel

Jacqueline Braat

Hoi Erica,
Leuk om jou laatste verhaal te hebben gelezen op het moment dat jij al weer onderweg naar huis bent. Goeie reis, veilig thuiskomst en tot snel.
Liefs Jacqueline

Lilian Bergsma

Wat fijn dat je zoveel hebt kunnen betekenen voor deze mensen in armoede. Je bent van alle markten thuis. Ik zie je nog weleens teruggaan. Sterkte weer in Nederland. Een wereld van verschil. Deze maanden kunnen ze niet meer van jou afpakken.

Nel Hazeu

Geweldig je laatste verhaal,ik heb er van genoten, Maar ook weer blij dat je naar Holland komt, We wensen je een goede reis en een behouden thuis komst. groetjes Nel

kora

hoi Erica, je tijd in Africa is alweer om! ik heb genoten van je verhalen! Ik verheug me erop je weer te zien en te spreken. Kun je niet een Africa avond/middag organiseren om al je verhalen te vertellen?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!