ericabroer.reismee.nl

Zomaar even

Op de valreep nog even een berichtje. Morgenochtend vertrekken de "oldies" om 7.00 richting Willowmore. Zo'n 330 km rijden, op weg naar Baviaanskloof. We gaan weer een beetje onvoorbereid avontuurlijk weekend tegemoet. In Willowmore ontmoeten we de 4e Nederlandse (die we maar 1x hebben ontmoet) met 4x4 drive. We kregen het bericht brandhout mee te nemen alsook eten en warme kleding voor 3 dagen. Geen idee wat ons te wachten staat. Wel aan prachtige natuur. Overnachtingen in een grot en boomhut?? Maandag in de loop van de dag komen we weer terug. Plezier hebben we al volop! Ook maar, op advies van derden, een "stevige" borrel meegenomen om warm te blijven. De weersverwachting is niet bijster goed. Maar dat deert ons niet.....

Afgelopen dinsdag de township in geweest met een hele delegatie: 6 hbov-stagiaires, Annie en 4 caregivers en ik. Heel verrassend en boeiend om daar zo te lopen. Ze wilden ons een indruk geven waaruit hun werk bestaat: rouwbezoek, controle sociale situatie,bloeddruk meten, wondzorg, voorlichting over hygiëne en voeding. Wasbeurten geven ze ook. Maximaal 2x per week. Geen avond-, nacht- of weekendzorg. En als het heel erg warm is of heel erg nat dan gaan ze "gewoon" naar huis en wordt er geen zorg gegeven. Volgende keer beter! Ik heb een aantal stenen huisjes bezocht en shacks. Sober ingericht, wel schoon en opgeruimd. Ongeloofwaardig hoe sommige shacks gebouwd zijn en dat daarin dan ook nog gewoond wordt. Wat heel gevaarlijk is, zijn de vele electriciteitsdraden binnen en buiten het huis. Zeer gevaarlijk aangesloten. Heel veel ongelukken vinden hierdoor plaats, soms met fatale afloop. Wat ik ook wel bijzonder vond, was het wandelpad naar de top van de heuvel via de de begraafplaats. Dit kun je toch niet bedenken. In ieder geval geen stille rustplaats. Heeft ook wel weer wat....De graven zijn hier voor eeuwig. De doden blijven een rol spelen. Geestverschijningen zijn niet ongewoon. Wat ook een naar verhaal is: als het erg regent dan komen de kisten c.q. lijken wel eens naar boven. De graven worden niet diiep genoeg gegraven.

Tja, dit is toch wel een heel ander stuk Zuid-Afrika dan de Bloemen- en Tuinroute en alle highlights die je anders op vakantie ziet. Een grote tegenstrijdigheid; je ziet mensen bezig met het proberen in hun beperkte basisbehoeften te voorzien en anderzijds de vrijwilligers bezig zijn met zingeving? Hoe bizar?! Daar hebben we al lopende wel over gesproken. Ook concludeerden wij dat je veel dingen toch heel snel als gewoon gaat zien. Het komt ook niet meer hard binnen.

De grote problematiek die er heerst omtrent slechte educatie, voorlichting hiv/aids, zal vooralsnog niet opgelost worden. Van belang is dat de educatie goed op gang gaat komen maar dat wordt vanuit de regering niet gestimuleerd. Veel corruptie en het verdwijnen van geld!

Nog een leuke anekdote. Lopende in de township stopte er een auto naast mij. Het leek op een verzamelaar van oud schroot. Hij vroeg mij of ik nog iets "antieks" had. Ik wees naar Annie die iets voor mij liep en zei: HER! Hij reed naar haar toe. Wat hij zei weet ik niet maar het was wel heel komisch...

Na 2 uur gelopen te hebben kregen we dorst. We liepen tegen dat "cafetariaatje" aan. Flesje drinken voor 5 Rand is omgerekend 35 eurocent. Achteraf hoorden we dat dat gestolen was of van een auto gevallen. Zijn weekomzet had hij zeker wel gehaald door ons.

Gisteren was hier een nationale vrije dag: Heritageday. Sinds 1995, toen er een overgangsfase was naar democratie, heeft Mandela die dag uitgeroepen tot nationale feestdag. De blanken noemen het Nationale Braaidag. In ieder geval was het gisteren heel slecht weer maar we hebben toch gebraaid! Heritageday herinnert mensen eraan dat ze uit vele cuturen komen, eigen tradities hebben en een eigen gelooof.

Het verblijf in het huis met de jonge meiden gaat goed. Soms wel wat strubbelingen. Ik blijf de uitvalbasis van veel leed. Een luisterend oor en op het juiste moment het goede zeggen helpt hun enorm! Ik ben wel blij dat ik inmiddels een aardig netwerkje heb ontwikkeld. Het is goed om ook onder leeftijdsgenoten te zijn. Ook heel fijn om met elkaar ervaringen te delen en natuurlijk te lachen, op pad te gaan en een gek weekendje weg....!

Nu snel naar bed; de wekker gaat vroeg.

peter en baukje

Een goede reis naar Willowmore en niet te veel sterke drank mee. Geniet er van.

Gaat antieke Annie ook mee?. Ha ha.

René

Niet gaan slaapwandelen in de boomhut hoor en laat zeker je oordoppen uit. Maak er een mooi weekend van. Als je terug bent, hebben we weken nodig om alles te horen van je.
We houden van je.

Nel Boer

Geweldig wat je allemaal meemaakt. geniet er maar volop van!

Nel Hazeu

geweldig het werk wat je doet ,maar ook de uitjes zijn volgens mij een en al gezelligheid, dat heb je ook nodig de boog kan niet altijd gespannen staan.
inmiddels gebeurd hier ook van alles,bij Robert de dominee
is een zoontje geboren op 7 maanden ligt in de coeveuse en heeft de naam Ezra-Jonathan, alles is oke leuk he ze zijn zo trots als wat.zo blijf je ook op de hoogte groetjes Nel, en een fijn weekend

janny

Hoi Ericam
Dank voor je verhaal, leuk om te lezen. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in de Baviaanskloof, ik hoor ze graag volgende week. Have a save trip.

Winie

Ha Erica
Leuk verslag weer. Moet er hier en daar van glimlachen. Ben benieuwd naar je nieuwe avonturen, en succes met je werk

Renie

Zie de mail op je persoonlijke mailadres

Jacqueline Braat

Ik heb weer genoten van je verslag!!